EPR bevallás technikai útmutató
2023. október 20-a az első EPR bevallás beadásának határideje. Sajnos a szabályozással kapcsolatban továbbra is rengeteg a bizonytalanság. Jelen írás nem is ezekre keresi választ, hanem a technikai megvalósítás gyakorlati bemutatása a cél.
Az EPR bevallás benyújtását megelőző teendők
A kiterjesztett gyártói felelősségi díjjal (EPR) kapcsolatos bevallás teljesítéséhez előzetes regisztrációkra volt szükség. Ezek határideje már lejárt, de aki elmulasztotta volna, a bevallásig pótolja azért, hogy az adatok átadásra kerüljenek az egyes szervezetek között. Első lépésként el kell végezni a MOHU regisztrációt, majd ezt követően az OKIRkapura is regisztrálni kell.
Az EPR bevallást negyedévente kell benyújtani, a negyedévet követő 20-áig OKIRkapun keresztül. A beérkezett adatokat 25-éig továbbítja az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) a MOHU felé. A kapott adatok alapján a MOHU számlát állít ki, melyet a kézhezvételtől számított 15 napon belül kell megfizetni a vállalkozóknak majd a MOHU részére.
Az EPR bevallás alapjául szolgáló nyilvántartás kötelező adattartalma a következő:
- a körforgásos termék megnevezése
- mennyisége
- azonosító kódszáma, azaz KF kódja
- az EPR díj meg nem fizetésével történő forgalomba hozatal esetén a nyilatkozó neve, címe, adószáma (pl. ha a vevő nyilatkozik, hogy a körforgásos termék legalább 60%-át külföldre értékesíti)
- Visszavett körforgásos termékek adatai
- A hulladékká vált újrahasználható csomagolások megnevezése, mennyisége, KF kódja
A fentiek közül az első 3 (4) pont az, ami pl. a kis mennyiségű csomagolást kibocsátó vállalkozások esetében adatot fog tartalmazni.
A nyilvántartás vezetése vagy a forgalomba hozott körforgásos termékenként lehetséges, vagy lehet választani a készletre vétellel történő történő nyilvántartásba vételt is. Negyedéven belül csak az egyik mód szerint vezethető a nyilvántartás. A megfelelő nyilvántartás vezetésére vannak piaci megoldások (programok), de egy egyszerű excel táblázatban is elegendő.
Bármelyik módszer szerint is vezetjük a nyilvántartásunkat, ez szolgál az adatszolgáltatás alapjául. A bevallásban az adatokat összevontan kell rögzíteni, a nyilvántartásunkat nem kell csatolni hozzá.
Az EPR bevallás benyújtása lépésről lépésre
Az EPR bevallást az OKIRkapun keresztül kell benyújtani. Ehhez keressük fel a https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ oldalt. KAÜ-s (ügyfélkapus) beazonosítást követően látjuk előzményként a korábban beadott regisztrációnkat. Nyomjuk meg az „Új OKIRkapu bejelentkezés” gombot.
Látjuk a saját adatainkat, mint adatszolgáltató ügyfél. Menjünk „Tovább”.
A következő képernyőn az adatszolgáltatás típusát a mező végén látható 3 pont segítségével tudjuk kiválasztani. Kattintsunk a „7. KG Körforgásos gazdaság”-on belül a „KG: KGYF-NÉ … negyedéves adatszolgáltatás” pontra, majd menjünk „Tovább”.
Válasszuk az „Új adatcsomag”-ot. Ezután tudjuk kiválasztani az időszakot, ahol automatikusan felajánlja az aktuális bevallási negyedévet. Ha van előző időszaki adatszolgáltatás (2023.03 negyedévre még nincs), akkor egy pipálási lehetőséggel egy előző adatszolgáltatásról tudunk másolatot készíteni. Ez jó hír a következő negyedéves bevallás szempontjából 🙂 Haladjunk tovább a „Mentés”-sel.
Egy kis kitérő a nullás bevalláshoz…akinek van bevallani valója, ugorjon a következő részhez 🙂
Nulla adattartalmú bevallás esetén kattintsunk a felső menüsor „Adatszolgáltatás adatai”-ra. A KSH számunk alatt pipáljuk be, hogy a besorolásunk „gyártó”, illetve a nyilatkozatoknál mind a 3 jelölő négyzetet. Mentsünk.
Ezután a felső menüben válasszuk az Adminisztráció -> Ellenőrzés / Beküldés pontot, majd bal alsó sarokban az „Ellenőrzés futtatását”. Utána küldjük be.
Folytassuk azzal, ha NEM NULLÁS bevallást szeretnénk beadni.
Az áttekintő oldalon válasszuk a „Körforgásos termékek”.-en belül a „Termék mennyiségek”-et.
Az új ablakban válasszuk az „Új termék” lehetőséget. Ezzel elértünk az érdemi részhez, az adatszolgáltatásban ténylegesen megadandó KF kód megképzéséhez. A KF kódokat egy táblázatból ki tudjuk választani, a kód számjegyeinek bontása szerint. A kiválasztáshoz a menü a KF kód karaktert jelző mező végén lévő 3 pont megnyomásával nyílik meg a jobb oldalon.
Válasszuk ki a KF kód mind a 4 összetevőjét, majd adjuk meg a súlyt. „Mentés”-sel rögzítjük.
Amennyiben nem csak egyféle körforgásos termékről szolgáltatunk adatot, akkor folytatjuk az „Új termék” kiválasztásával.
Az adatszolgáltatás utolsó simításai
Amikor felvittük az összes adatot, akkor a felső menüsor „Adatszolgáltatás adatai”-ra kattintva megjelennek az adatszolgáltató vállalkozás adatai. Be kell pipálni a besorolásnál, hogy gyártók vagyunk, egy nyilatkozatot, hogy az adatok a valóságnak megfelelnek, és hogy tudomásul vesszük, hogy az adatszolgáltatás alapján a MOHU állapítja meg a fizetendő díjat. Mentsük az adatszolgáltatást.
Amennyiben nem történt EPR díj alá tartozó körforgásos termék kibocsátás az adott negyedévben, akkor a nullás adatszolgáltatásra vonatkozó mezőt pipáljuk be. Fontos, hogy a nullás adattartalmú bevallást is be kell adni!
Ezzel az EPR bevallás beküldésre elő lett készítve. A beküldés folyamata megegyezik a korábban a regisztrációs folyamat végén történtekkel. A felső menüben válasszuk az Adminisztráció -> Ellenőrzés / Beküldés pontot, majd bal alsó sarokban az „Ellenőrzés futtatását”. Ha az ellenőrzés nem talál hibát, akkor a zöld „Beküldés” gombbal teljesíthetjük az adatszolgáltatási kötelezettségünket. A rendszer figyelmeztet, hogy biztosan beküldjük-e. A következő képernyőn pedig látjuk, hogy a státusza már „beküldve”
Mit mentsünk el magunknak a beadott bevallással kapcsolatosan?
Célszerű a beküldött bevallást és a tárhelyre érkezett lenti 2 dokumentumot letölteni: az egyik egy befogadó nyugta, a másik egy értesítés az adatszolgáltatás elfogadásáról.
A bevallást excelben és PDF-ben is le lehet tölteni az OKIRkapu felületéről. Nézzük meg ezt is.
Mivel az adatcsomag dokumentum nem mindig érhető el a beküldést követően azonnal, így én később újra belépve töltöttem le.
Ha beléptünk az OKIRkapu felületére, akkor a nyitó képernyőn előzményként már 2 tételt biztos látunk: az első a regisztráció, a második pedig a negyedéves bevallásunk. Kattintsunk a legfelsőre, a sor végén „KG: KGYF-NÉ” feliratot látjuk.
A következő képernyőn látjuk a beadott bevallásunk azonosító adatát, a vonatkozási időszakot, és a státuszát (elfogadott). A táblázat fejlécében a legutolsó ikonra kattintva a lenyíló menüben lehetőség van „excel export”-ra.
Ha magára a sorra kattintunk, akkor egy áttekintő felületre érkezünk, és megjelenik a korábban is használt felső menüsor. Itt az Adminisztráció / Előzmények sorra kattintva látjuk az adatcsomag dokumentumokat. A táblázatban látjuk, hogy be lett küldve, elkezdődött a feldolgozás és elfogadták. Az „Adatcsomag dokumentum megtekintésé”-vel letölthető a bevallás PDF formátumban.
A PDF minimum 3 oldalból áll:
- 1. oldal: adatcsomag azonosítója, típusa, időszaka, mikor lett beküldve, és ki az ügyfél
- 2. oldal: az adatszolgáltató adatai és nyilatkozatai
- 3. oldal: a gyártott, forgalomba hozott vagy készletre vett termékek KF kódonként
+1 amit ne felejts el!
Amennyiben azért keletkezett kötelezettségünk, mert a külföldről behozott termék csomagolását lebontottuk (saját célú felhasználásnak minősül), akkor a NAV felé a korábban megszokott módon be kell nyújtanunk a termékdíj bevallást (23KTBEV nyomtatványon) is. A CSK kódokat és súly adatokat ugyanúgy meg kell adni, mint korábban. A díjtétel pedig a legtöbb esetben nulla Ft lesz, mivel ugyanarra a csomagolóanyagra vonatkozó EPR díjak magasabbak, mint a termékdíj tétele volt, és az EPR díj levonható a termékdíjból.
Mint látható maga az adatszolgáltatás technikai végrehajtása nem megoldhatatlan feladat, de a KF kódok pontos meghatározása a szakértőknek sem mindig egyértelmű. Ezért nem várható el a könyvelőktől, hogy ebbe nagy mélységekbe belefolyjanak, hiszen számtalan olyan jogszabályi háttér- és anyagismeretre lenne szükség, aminek nincs köze az adózáshoz, számvitelhez. Ezért is készült el ez az útmutató, hogy ebben a NEM könyvelői feladatban mégis segítséget nyújtsak 🙂
Ha érdekelnek hasonló, a könyvelők mindennapi életében előforduló témák, akkor szemezgess további írásaimból, vagy kövesd Facebook oldalamat.
Kedves Klára!
Igazán nagyon hasznos technikai útmutatókat készít.
Ezek nélkül, az EPR regisztrációt nem tudtam volna ilyen gyorsan elvégezni.
Köszönöm, hogy ilyen kitartó és megosztja tudását.
Köszönettel:
Ivanics Sándorné
Láttam a saját ügyfeleimnél, hogy mennyire nincsenek érthető útmutatók, így miattuk kezdtem el csinálni. Nem vagyok szakértő, csak a fő irányvonalakat ismerem, de próbáltam a regisztrációkban és a technikai dolgokban segíteni. A bevalláshoz is készült egy útmutató éppen ezért 🙂 https://egykonyveloelete.hu/epr-bevallas-technikai-utmutato/
2 kérdésem lenne: Október 15 vagy október 20-i lenne a határidő? Valahol megjelent az október 15, de a forrását nem látom. Illetve a mennyiséget egész számként, vagy két tizedes jegyig kellene felvinni, mint a KVTD-nél.
A bevallási határidő 10.20. A mennyiségeket 3 tizedesjegyig kell felvinni, ahol az értelmezhető.
Köszönöm
Lehet e javítani a be küldött epr bevallást?
Az adatszolgáltatás során megadott adatok módosítását egy új bevallás (KG: KGYF-NÉ adatcsomag) beküldésével lehet megtenni. Módosítás esetén valamennyi adat újbóli megadása kötelező, de amikor
létrejön az új adatcsomag, akkor az alapértelmezetten tartalmazza a korábbi adatokat, így csak a változásokat kell átvezetni.
Köszönjük a hasznos útmutatót. Nem tervez olyan leírást készíteni , hogy hogyan kell a KF kódokat össze állítani?
Kedves Andrea! A KF kód helyes összeállításához már mélyreható anyagismeretre is szükség van. Könyvelőként ezt nem is akarom felvállalni, ráadásul nagyon alaposan kellene ismerni a kapcsolódó jogszabályokat. Erre vannak külön szakosodott EPR / termékdíj tanácsadók 🙂 A bevallás készítése során is „megtörténik” a KF kód képzése, amikor kiválasztjuk, a terméket, anyagáramot, a gyűjtés módját, származási helyét. A 80/2023-as Korm.rendelet 1. melléklet 2. pontja foglalkozik a KF kód felépítésével, mely így épül fel: https://egykonyveloelete.hu/wp-content/uploads/2023/10/KF-kod-felepites.jpg
Kedves Klára!
Nekem is sokat segített a leírása! Nagyon köszönöm!
Esetleg termékdíj bevallást (23KTBEV) témában hasonló írást tervez….??? 🙂
Eddig nem terveztem, ha írok is, most 10.20-áig biztos nem fog elkészülni…
Nagyon szuper anyag, köszönöm szépen! Lépésről lépésre minden úgy volt, ahogy le van írva. Persze nem érti az ember, miért kell ennek ennyire bonyolultnak lenni, de nehéz az informatikusok fejével gondolkodni. A regisztráció kész, bár szerverhiba miatt csak másodjára sikerült, de legalább kész. Most már „csak” a bevallás van hátra. 🙂
Van hivatalos útmutató az OKIRkapun, de így is 3 helyről kellett összeszednem a lépéseket ahhoz, hogy az első regisztrációm sikerüljön nekem is. Ezért is született meg ez a bejegyzés, hogy az ügyfeleimnek és másoknak is már könnyebb legyen 🙂
Kedves Klára!Nagyon szépen köszönöm az útmutatót,én már azt sem tudtam,hová kell beküldeni a jelentést,de így pár perc alatt kész lett.
Kedves Andrea! Szerintem nem Ön az egyetlen, aki „elveszett” ebben a cseppet sem egyszerű EPR témában. Örülök, hogy segítségére volt az útmutató 🙂
Kedves Klára!
Kedves Klára! Nagyon örültem, hogy rátaláltam az Ön alapos és segítő anyagaira ! Köszönöm szépen! A bevallásomat beküldtem részben Önnek köszönhetően. Sajnos ezt a túlbonyolított rendszert képesek a jogkövető emberek arcába tolni. Köszönöm szépen! További jó munkát kívánok! Mária
Én is köszönöm, és örülök, hogy segítségére vált az anyagom.
Kedves Klára! Nagyon köszönöm a segítséget, enélkül nem tudtam volna beküldeni. Pontosabban nem engedte, A493 hibakódot írt ki. 🙁 Tudna segíteni, ha megkérem? Köszönettel: Violetta
Megoldottam, köszönöm 😉
Megkérdezhetem, mi volt a hiba? Másoknak tanulságul 🙂
Kedves Klára! Kisméretű elektromos kisgépeket gyártunk és nem tudom a bevallást elkészíteni, mert kritikus hiba miatt nem engedi beküldeni az adatcsomagot sem. A hiba kód a következő: 1.3 – elektromos és elektronikus berendezések” gyártása, forgalomba hozatala esetén a vagyoni biztosíték megadása kötelező!. Innen nem tudok tovább menni. Találkozott már valaki ezzel a problémával? 🙁
Kedves Anita! A vagyoni biztosítékról a regisztráció során kellett nyilatkozni. Valószínűsítem, hogy ez nem történt meg. Ez már elég speciális terület, javaslom hozzáértő szakemberrel konzultálni, hogy kell-e az Önök esetében. Ebben nem tudok segíteni. Kiindulásként itt egy cikk, ami elég sok mindent leír az elektronikai berendezések termékdíjával és a vagyoni biztosítékkal kapcsolatban is. https://ktdt.hu/termekdij-torveny-2/
Kedves Klára! Nagyon szépen köszönöm a gyors választ. Én úgy tudom, hogy a vagyoni biztosítékról csak az egyéni vállalóknak és nem a kollektív vállalásnál kell gondoskodni. Ezért nem értem ezt a hibát és nem is tudom, hol lehetne korrigálni, mert nem is találok olyan helyet, ahol ez korrigálható.
Nem a bevallásban kell ezt megadni, hanem a nyilvántartásba vétel során, kellett (volna) megadni, hogy nem kell vagyoni biztosíték.
Kedves Klára! Étterem estében van adatszolgáltatási kötelezettség a sütő zsiradékra és a csomagoló anyagra vonatkozóan amennyiben belföldi kereskedőtől szerez be mindent? Sajnos számomra nem teljesen világos.
Kedves Klaudia! Jelenleg nincs ilyen érintett ügyfelem, így nem foglalkoztam sem a sütőolaj miatti, sem az egyszer használatos műanyag csomagolások miatti kötelezettséggel.
Köszönöm szépen!
Kedves Klára!
Nagyon jónak és hasznosnak tartom a tájékoztatóját. Érthetően van leírva és nagyon jól használható. Köszönet érte! Én mégis szernék kérdezni a következőről: „A nyilvántartás vezetése vagy a forgalomba hozott körforgásos termékenként lehetséges, vagy lehet választani a készletre vétellel történő történő nyilvántartásba vételt is.” Kérdésem a következő lenne: Lehet-e az EPR bevallásnál is alkazmazni a készletre vételre használat mennyiségi adatait? Hasonlóan mint a termékdíj bevallásnál. A törvényben nem találok erre vonatkozóan egyértelmű választ.
Köszönettel és üdvözlettel: Erdélyi Sándor
Több előadást hallgattam a témában, ahol azt mondták, hogy pl. a csomagolás készletre vétele nem lehetséges, mert csak a csomagolóanyagot tudnánk készletre venni. Ebben az esetben időszak elején és végén leltár felvételét javasolják a csomagolószerek tekintetében, és a különbözetet (ami csomagolássá vált) vallani csomagolásként. A külföldről beszerzett áru esetében illetve azok csomagolásának lebontására egyértelműen alkalmazható a készletre vétel.
Kedves Klára!
Nagyon hasznos a leírás!
Ennél a résznél sajnos elakadtam, tudna segíteni?
„Ezután a felső menüben válasszuk az Adminisztráció -> Ellenőrzés / Beküldés pontot, majd bal alsó sarokban az „Ellenőrzés futtatását”. Utána küldjük be.”
Beküldés után nem engedi szerkeszteni és új terméket hozzáadni.
Kedves Ákos! Először az összes terméket fel kellett volna vinni, és csak utána beküldeni. Idézem: „Amennyiben nem csak egyféle körforgásos termékről szolgáltatunk adatot, akkor folytatjuk az „Új termék” kiválasztásával.”
Igen, látom figyelmetlen voltam. Most sikerült egy új adatcsomagot létrehozni az adott negyedévre és beküldeni a megfelelő termékadatokkal. Remélem így nem lesz belőle gond.
Visszavonni, törölni nem tudtam az előzőt.
A gyors válaszát és a segítségét ezúton is köszönöm!
Érdemes majd figyelni, hogy a MOHU milyen adatokkal állítja ki a számlát. Addigra remélhetőleg több infónk lesz a javítási lehetőségekről is (ha esetleg az első rossz bevallás kerülne feldolgozásra…)
Ugyanazon időszakra készített új bevallás beküldésével az első autómatikusan felulíródik.
Kedves Klára! Nagyon köszönöm az útmutatót rendkívül hasznos és közérthető volt. Így már egyszerűbb volt elkészíteni a bevallást, ami a KTBEV-hez képest kicsit űrtechnológiának tűnt a regisztrációval együtt.
Ez így van, a KTBEV sokkal egyszerűbb, vagy csak ahhoz vagyunk hozzászokva 🙂 A KTBEV esetén pedig figyelni kell, mert változtak a KT/CSK kódok, és azt kell választani a mindkét díjjal érintett termékek esetén, ami nulla Ft-os (általában).
Ha jól értem, ,mivel az EPR díj magasabb, mint a környezetvédelmi termékdíj, ezért 0 Ft-os díjtétellel kellene a 23KTBEV bevallásban szerepeltetni a tételeket. Ám a 23KTBEV pl a nagygép kategória esetén a legördülő ablakban csak 57 Ft/Kg díjtételt enged válasuztani, 0-át nem
Kedvesd Klára! A 23KTBEV bevalláson nem sikerült kinullázni a díjtételt, pedig a kitöltési útmutató is azt írja, hogy a legördülő menüből 0 Ft/Kg tételt kell választani, ha magasabb EPR díjat fizetünk. Viszont a legördülő menü nem ajánl fel 0 Ft/Kg-ot, csak a normál díjtételt. Hogy lehet nullázni?
Kedves Klára!
Az iránymutatása nélkül képtelen lettem volna végigvinni a folyamatot! El sem tudom mondani, hogy mennyire hálás vagyok a leírásért! Nagyon szépen köszönöm a segítséget és az időt, amit a fentiek megírására rászánt! Minden jót kívánok!
Dóri
Kedves Dóri! Örülök, hogy segíthettem 🙂
Kedves Klára! Ne haragudjon, hogy csak így ismeretlenül, de Megaszuperüberallesgiga hálás köszönet az életmentő leírásért! 🙂
Kedves Tamás! Ugyan, dehogy haragszom! A megfogalmazása mosolyt csalt az arcomra 🙂
Kedves Klára! Nagyon szépen köszönjük a nagyszerű leírását, e nélkül nagyon-nagyon nehéz lett volna.
Kedves Klára!
Hol kell a felületen pontosabban megadni a körforgásos termék mennyiségét?
A felső menüsorban kell kiválasztani a Körforgásos termékek -> termék mennyiség -> új terméket. A kiválasztás után lehet megadni a KF kódot és a súly adatokat. A leírásban a nullás bevallást követő részben ez is megtalálható.
Végtelenül hálás vagyok, hogy elkészítetted és megosztottad velünk ezt a leírást! Nagyon köszönöm!
Szívesen 🙂
Kedves Klára!
Köszönöm az útmutatót.
Nekem annyi kérdésem lenne, hogy küldött már valakinek a MOHU számlát az EPR lejelentés alapján?
Ha igen, akkor hol lehet megtalálni? Még nem kaptunk e-mailben értesítést, a felületen pedig nem lelem.
Előre is köszönöm!
Kedves Kati! Még egy ügyfelem sem kapott számlát a MOHU-tól. A MOHU elvileg 10.25-én kapott adatokat a számlázáshoz, valószínűleg nem zökkenőmentes még az adminisztráció azon az oldalon sem 🙂
Köszönöm, Klára!
Akkor még nem aggódom.
Tisztelt Klára… és jelenlévők.. :).
Szeretném megkérdezni 23tkorny nyomtatványon csomagolást jelöltem meg mikor bejelentkeztem termékdíjba régebben. Viszont most módosítani szeretném „elektronikaival bővülnénk” , de nem tudom ugyanazon a nyomtatványom kell ezt megtennem „módosítást” X elve és mégegyszer be kell jelölnöm amit szeretnék PL: csomagolás + elektronikai többit értelemszerűen ahogy elötte kitölteni és mehet be megint… vagy módosításnál csak azt kell X elni amivel bővíteném?
Másik kérdésem MOHU számlára irányúlna ha esetleg valaki kap számlát kérlek titeket jelezze itt akkor mindenki tudja hogy már várnia kell ha nem jön akkor meg lépni ….
Utolsó kérdésem hátha itt valaki képbe lenne termékdíjban pár termékkel kapcsolatban:
-PL: mini műanyag 4 kerekű gyerek lökdösős roller szerüség. Ami nem tiszta számomra termékdíjnál megnézem rendeletet –> elektromos témakör ” úgy fogalmaznak minden elektromos termék 1000V alatt stb..”
De a kiegészítésnél benne van pl elektromos téma alatt hogy bármilyen 2/3/4 kerekü gyerek roller,babakocsi stb.
Számomra az nem világos hogy elvileg elektromos berendezésekre vonatkozik az a témakör de akkor ami nem elektromos azokat is oda kéne felvenni.. kicsit nekem ez furi.
De elég sok ilyen van:
PL: egyszerű locsolótömlő vég.
Elektromos alatt ugyanúgy megtalálni kiegészítő mellékletben. „bármely szorásra, fújásra, nyomásfokozására alkalmas pisztoly , szórófej , ….
Egy egyszerű 20Ft os müanyag végnek se sok köze van elektromossághoz…
Ne haragudjatok a hosszú írásér hátha másnak is feltünt ilyesmi hátha van rá válasza valakinek 🙂
További szép napot..
És köszönöm
Kedves Klára,
Abban az esetben is be kell jelentkezni környezetvédelmi termékdíj kötelezettség alá a 23TKORNY adatlapon, ha nullás EPR bevallás ment be?
Illetve van-e mód nullás termékdíj bevallást beküldnei 23KTBEV adatlapon?
Válaszait köszönöm előre is.
Üdv,
Máté
Kedves Máté! Be kell jelentkezni ebben az esetben is a NAV felé a környezetvédelmi termékdíj tekintetében. A 23KTBEV nyomtatványon a megfelelő CSK/KT kódok kiválasztásával a súlyadatokat szintén meg kell adni, nulla Ft-os díjtétellel. Így lesz a NAV felé fizetendő díj nulla ft (a legtöbb esetben)
Kedves Klára,
visszamenőleg, hogy lehet beadni a termékdíjbevallásokat?
Köszönettel:
Petra
Kedves Petra! Be kell jelentkezni a 23TKORNY adatlapon (ha korábbi évekre vonatkozóan is kell pótolni, akkor az évszámot jelölő szám változik a nyomtatvány nevében), és visszamenőlegesen be kell adni xxKTBEV bevallásokat.
Köszönöm, nagyon hasznos volt mindkét EPR-es bejegyzést. Én ez alapján csináltam a regisztrációt és a bevallást. Hálás vagyok érte!
Viszont felmerült bennem egy kérdés: az a webshop, amelyik egyáltalán nem érintett az EPR bevallásban, sőt környezetvédelmi termékdíjat sem fizet (ugyanis mindent belföldről vásárol, a kiszámlázásra kerülő termékeket már becsomagolva kapja), annak nem kell semmit feltüntetnie a számláján, mehet minden tovább, mint eddig? A vevő részére nem kell tájékoztatást nyújtani a számlán, hogy az EPR és KVTD már meg lett fizetve?
Köszönettel:
Vera
Kedves Vera! Amennyiben nem érintett EPR díjfizetéssel, akkor nem kell a számlán semmit pluszban feltüntetni. Viszont azt nehezen tudom elképzelni, hogy webshopként nem érintett. Attól, hogy áruként beszerzett termék csomagolva van, amikor ezt továbbértékesíti, akkor gondolom vagy egy plusz dobozba be van rakva, vagy ragasztószalaggal / fóliával körbetekerve. Ezek is csomagolóanyagok, amik után EPR díjat kell fizetni. Illetve ha több terméket rendelnek Önöktől, akkor biztos dobozba csomagolják. Akkor nem lesz EPR kötelezettségük, ha pl. ezt a folyamatot egy fulfilment cég csinálja.
Kedves Klára,
Köszönöm a választ. Újfent nagy segítség volt! 🙂 Valóban, a szituáció nem szokványos: két cégről van szó, az egyik a nagykereskedelmi tevékenységet végzi, és érintett az EPR-ben, míg a másik, amely alapján a kérdés is megfogalmazódott, a végfelhasználókat szolgálja ki, a csomagolást nem ez a cég végzi.
Kedves Klára!
Nagyon köszönöm a leírást! Úgy érzem, minél többet olvasok a témában annál nagyobb a zavar bennem, hogy nekünk kell-e bárhova is regisztrálni, kell-e EPR-t fizetni, környezetvédelmi termékdíjat vagy sem? Nemrég indult a webshop: ruházatot, valamint kiegészítőket pl. bögre, táska, lábtörlő, párna, sapka… megvesszük magyarországi nagykerektől, mintázzuk és küldjük tovább a megrendelőknek dobozban, borítékban. Valamint, amiben hozzánk érkeznek a nagykerek termékei (dobozok), azokat kell-e valahova jelenteni? Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Tamás! A nagyker (vagy az első belföldi forgalomba hozó) a textiltermékek és azok eredeti csomagolása után megfizeti az EPR díjat. Viszont webshopként amikor a már megmintázott termékeket újra becsomagolják, akkor az Önök által „gyártott” csomagolás után (pl. bubis boríték) keletkezik Önöknek is EPR díj kötelezettségük. Ezért minden regisztrációt el kell végezni (MOHU, OKIRkapu), és negyedévente bevallást beadni, majd a MOHU számlákat fizetni.
Kedves Klára!
December végén változott a jogszabály, mely szerint aki a csomagolás legalább 60 %-át külföldre szállítja nyilatkozatot kell tennie és nem keletkezik fizetési kötelezettsége. Ebben ez esetben is kell adatszolgáltatás vagy csak nyilatkozat szükséges?
Jó napot!
Olyat kérdeznék adott egy termék amit dísz kartonpapír dobozba csomagulunk. Külföldre kerül kiszállitásra mind, majd esetleg több hónap múlva visszaszállítasra kerül Magyarországra mert nem lett eladva itt a dísz dobozt lebontjuk pl.: sérüles miatt némelyik újat kap es újra külföldre megy ki. Ebben az esetben csak a visszahozott termékek lebontott dobozaira kell csak a bevallást megtenni? Vagy még arra sem? Végülis nem lesz saját célú a felhasználása, és forgalomba sem lesz hozva.
Válaszát elöre is köszönöm
Kedves Ilona! Ahogy a cikkeimben is hangsúlyoztam, nem vagyok szakértő, csak általános ismeretekkel rendelkezem az EPR-rel kapcsolatosan. Így a fent feltett kérdésben sem szeretnék állást foglalni, javaslom termékdíj / EPR ügyintéző felkeresését. Köszönöm a megértését.
Kedves Klára!
Hatalmas az a munka, amit ebbe az anyagba beletett, – én Nagyon szépen KÖSZÖNÖM! 🙂
Óriási segítség volt, és ez alapján csináltam végig a lépéseket, egy dolog fogott meg csupán a, bevallásom.
Talán nem egyedi az esetem, – és egy kérdésem lenne:
– ha egy negyedévben (3 hónapi) nem volt kimenő és bejövő számlám sem, hogyan kell azt „bevallani”?
Függönyvarrással foglalkozom KATA adózóként, és vannak olyan hónapok, holt szezonok, amikor nincs munka, tehát semmilyen szla sincs. Ezt hogyan lehet/kell megoldani.
Előre is Köszönöm a válaszát!
Kedves Kata! Arra a negyedévre is kell bevallást beadni, ahol nem volt adat. A cikkben van egy olyan rész, ami a nullás adattartalmú bevallásról szól (Egy kis kitérő a nullás bevalláshoz…). Az alapján be tudja nyújtani.
Kedves Klára,
Érdeklődni szeretnék, tudna-e abban segíteni, hogy az Okir kapuban a megadott cégadatokat hogyan tudom módosítani? (céges adószám , telephely és székhely módosulás) költözés miatt
A Mohu felületlén azonnal frissült de az okir kapuban, ahol leadom a bevallást még mindig a régi adatok szerepelnek.
Köszönettel,
Annamária
Sajnos gyakorlati tapasztalatom nincs, de megpróbálnék a regisztrációs folyamatnál leírtak alapján nézelődni… ott volt olyan menüpont, ahol ezeket az adatokat meg kellett adni. Esetleg egy új adatcsomagot benyújtani amennyiben lehet a módosított adatokkal. Amennyiben sikerül, örülnék egy visszajelzésnek 🙂
Kedves Klára, nekem ez arabul van – így első olvasatra – sajnos.
Természetesen a hiba az én készülékemben van. El is vagyok keseredve rendesen.
Nekem hobby szinten van egy mini vállalkozásom, ami évekig passzív volt. Most keletkezett egy eladásom, egy rendelésre behozott import dekor fólia termékről van szó, aminek az eredeti csomagolása celofán jellegű anyag, az össz súlya pedig néhány deka. Így fogom a vevőnek is átadni. E miatt is el kell indítanom ezt a procedúrát? Nincs esetleg valami minimum súlyhatár?
Ha nagyon aktív lennék, akkor sem jön össze több mint fél kiló csomagolás – éves szinten.
Köszönöm a munkáját, le a kalappal.
Kedves Zsuzsanna! Jelenleg sajnos nincs minimális súlyhatár, és rengetegen küzdenek ugyanilyen problémával. Elvileg végig kellene csinálni a folyamatot, viszont olyanok is sokan vannak, akik a minimális adókockázat miatt ezt mégsem teszik meg. Ezt viszont már mindenkinek saját belátása, kockázattűrő képessége alapján kell eldöntenie.
Kedves Klára!
Az OKIR kapun hol tudok nyilatkozni a készletre vételezéskori adatszolgáltatásról? Sehol sem találom.
Köszönöm válaszát.
Kedves Kornélia! Az OKIRkapun nem kell nyilatkozni a készletre vételről, csak a nyilvántartást kell ennek megfelelően vezetni (és a bevallást beadni). Mindössze a termékdíjnál van bejelentési kötelezettség a készletrevétel alkalmazásáról.
Kedves Klára!
Nagyon szépen köszönöm az útmutatót!
Egy kérdésem lenne: a siekres bevallást követően nem érkezett iratom a cégkapura. (Se befogadás, se nyugta, semmi.) Újra elolvastam a rendelkezési részt az OKIR-kapu regisztrációs cikkben, valószínűleg kifelejtettem a szervezeti azonosítást. Most pótoltam.
Kérdésem: problémát jelent-e, kell-e pótolnom valamit emiatt?
Köszönöm szépen!
Kedves Klára!!
Használt gépjárműveket hozunk be külföldről. EPR bevallásnál elakadtam. Nem tudom szétbontani kilogrammra az alkotórészeket. Van egy olyan lehetőség, hogy a személygépkocsi össztömege után 21 Ft/kg díjat lehet fizetni. Igaz ez? Amennyibe igan, mi vehetünk össztömegnek a forgalmi engedény ilyen rovatot nem tartalmaz.
Kedves István! Van lehetőség gépjárműnél díjátalány fizetésére. Véleményem szerint ekkor a gépjármű saját tömege után kell fizetni az EPR díjat. Viszont ne felejtse el, hogy termékdíj (24KTBEV) bevallási és fizetési kötelezettsége is lesz, mert a kenőolaj nem EPR köteles, így a gépkocsi utáni termékdíj átalány sem nulla Ft lesz.
Kedves Klára,
Érdeklődni szeretnék, hogy a közelgő határidős 2024. évi első negyedévi termékdíj bevallással kapcsolatban érkezett-e olyan jelzés, tapasztalat, mely szerint a 24KTBEV nyomtatványon nem lehet kiválasztani a 0 Ft-os díjtételű változatot az egyes tételekhez (azoknál, amelyeknél az EPR díj bevallásra, megfizetésre került)? A 23KTBEV nyomtatvány tartalmazott ilyen sorokat, így beadható volt nullás bevallás.
Előre is köszönöm a segítséget!
Kedves Zsófia! Azon tételek esetén, amelyek EPR díjjal is érintettek, a nyomtatvány ezt a tényt ismeri, és a súlyadatok kitöltése után 0 Ft díjat ír elő. Ezért nem található már külön nulla Ft-os díjtétel a 24KTBEV nyomtatványban.
Kedves Klára,
nagyon hálás vagyok ezért a térképért! Minden jót Önnek!!!!
Köszönöm 🙂
Kedves Klára!
Az Ön részletes és profi módon leírt útmutatója alapján, amit NAGYON KÖSZÖNÖK!!, sikerült a regisztrációt és bevallást is benyújtanom! Sportruházati üzletem van, a külföldről jött áru esetén a csomagoláson kívűl a textíltermékek esetén is érintett vagyok. A nyilvántartást készletre vétellel vezetem, ezzel kapcsolatban olvastam hogy leltárt kellene készíteni. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a negyedévben külföldről érkezett termékek, hanem a már régi beszerzések, vagyis az összes készleten lévő termék után is kell EPR díjat fizetni?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Klára
Látom már rengeteg embernek segített itt a sok hasznos információval.
1 kérdésem lenne hátha tud ön vagy valaki innen segíteni pár szóban megválaszolni.
Én is magam oldok meg minden bevallást bízom benne hogy jól teszem vezetem a nyilvántartást stb..
Ami engem érint csomagolások + kb negyed évente 1 – 1,5kg elektromos berendezés (pár játék , 1-1 kis lámpa semmi extra nem ez a fő profil) + ezekben előfordul 1-1 db gombelem kb az egész 30-50gramm… Termékdíjban is eddig is intéztem ennek bevallását.
Amit kérdeznék ezen megakadt a szemem hogy elvileg a sok nyilvántartáson kívül még be is kellene jegyeztetni valahova vagy ez nagy mennyiségekre vonatkozik?
Beillesztem amit találtam: Nyilvántartásba vétel mente:
//* A nyilvántartásba vételt legkésőbb az elektromos, elektronikus berendezés forgalomba hozatalának megkezdéséig kell kérelmezni. Ennek elmulasztása mulasztási bírság kockázatát hordozhatja magában.
Mindenekelőtt el kell utalni a Pest Megyei Kormányhivatalnak az igazgatási szolgáltatási díjat, melynek mértéke 75.000 Ft. Az utalás bizonylata a gyártói regisztrációhoz becsatolandó dokumentum.*//
Kicsit most megijedtem mert az elején még mikor tanulgattam ezt az egészet kértem segítséget is soha nem került szóba ilyesmi csak hogy jelentkezzek be termékdíjba + EPR be és utánna csak nyilvántartás alapján negyed évente valljam be én forgalomba hozatal alapján csinálom.
(ez a pár elektromos termék / játék EU-n belülröl érkezik)
Ha + ilyen kiadások vannak tényleg még vele kapcsolatban inkább hanyagolnánk mert ez ilyen 1-1 db ok csak hogy legyen választék alapon tartottuk.
Előre is köszönöm szépen ha tud segíteni….
További szép napot.