| |

OKIRkapu regisztráció EPR adatszolgáltatás teljesítéséhez

okirkapu-kezdo

A kiterjesztett gyártói felelősség rendszerében az adatszolgáltatás teljesítéséhez először regisztrációs kötelezettségeinket kell teljesíteni. Előzőleg bemutattam a MOHU regisztráció folyamatát, ebben a cikkben pedig az OKIRkapu regisztráció EPR adatszolgáltatáshoz következik.

Ahhoz, hogy OKIRkapu regisztrációnkat el tudjuk végezni 3 dologra van szükségünk:

  • Ügyfélkapu hozzáférés
  • Meghatalmazás
  • KÜJ szám (környezetvédelmi ügyfél jel)

Nulladik lépés: Rendelkezési nyilvántartás

Tapasztalatom szerint az ügyfélkapus hozzáféréssel nincs gond, azonban a vállalkozók közül sokan nem tettek még korábban nyilatkozatot a rendelkezési nyilvántartásban (RNY). Ez ahhoz szükséges, hogy a hatóságok kapcsolattartási formaként az elektronikus utat jogszerűnek tekintsék. Ezért nulladik lépésként állítsuk be az elektronikus kapcsolattartási formát. Egyéni vállalkozó ezt saját magára vonatkozóan teszi meg, cégek vagy egyéb szervezetek esetében a képviseletre jogosult (ügyvezető). Aki már rendelkezett erről a vállalkozására vonatkozóan, az 1. lépéshez ugorhat.

Ehhez lépjünk be a https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ címen. Ügyfélkapus azonosítást követően el kell fogadnunk az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF). Amennyiben még nem tettünk kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezést, figyelmeztetést kapunk, hogy tegyük meg. Kattintsunk a „Kapcsolattartási rendelkezés„-re, és pipáljuk be, hogy az elektronikus utat választja.

okirkapu-regisztracio-rny

Mentés után tájékoztatást kapunk, hogy a rendelkezés rögzítésre került. Erről a tárhelyünkre is kapunk értesítést. Ezután az általunk képviselt szervezet azonosítása következik: a bal oldali sávban kattintsunk a „szervezet azonosítás„-ra. Erre mindenképpen szükségünk van, mindegy, hogy egyéni vállalkozóként vagy gazdasági szervezetként, esetleg egyéb szervezetként szeretnénk ezt megtenni.

okirkapu-regisztracio-epr-szervezet-azonositas

Adjuk meg az adószámunkat (12345678-1-23) vagy törzsszámunkat (12345678) a példa szerinti formátumban. Hozzájárulva az adóazonosító jelünk ellenőrzéséhez tudjuk azonosítani az általunk képviselt szervezetet. Újabb kapcsolati rendelkezést kell tennünk, ebben az esetben a szervezetünk nevében.

okirkapu-regisztracio-epr-szervezet-kapcsolattartas

A következő képernyőn betölti a cég cégkapu adatait az első sorban. Egyéni vállalkozó esetében pedig az első sorban egy nyilatkozat található, hogy KÜNY-Tárhellyel rendelkezik és azt jelenti be hivatalos elérhetőségként. Ezután mind a 2 típusú vállalkozás esetén az utolsó sorban meg kell adni az elektronikus levelezési címet (email cím). Mentés gombra kattintva újra értesítést kapunk a rögzítés tényéről.

okirkapu-regisztracio-epr-elektr-kapcsolattartas

OKIRkapu regisztráció EPR adatszolgáltatáshoz az 1. lépés: meghatalmazás készítése

Miután a fentieken túl vagyunk, kezdődhet a tényleges regisztrációs folyamat. Amennyiben most kezdtük a folyamatot a nulladik lépéssel, akkor bejelentkezve maradunk a Rendelkezési nyilvántartás felületén. Amennyiben már volt kapcsolattartásra rendelkezésünk, akkor jelentkezzünk be az RNY felületére, és válasszuk a szervezet azonosítását, hogy megadjuk a vállalkozásunk adószámát.

A meghatalmazás készítéséhez a bal oldali sávban az E-profil menüpont alatt válasszuk az „Új rendelkezés„-t.

okirkapu-regisztracio-epr-uj-rendelkezes

A következő képernyőn az „Agrárminisztérium„-ot kell választani (teljesen logikus, ugye?), majd azon belül az „OKIR adatszolgáltatás„-t. Én az első sorban szereplő „a meghatalmazást meghatalmazóként hozom létre” opciót szoktam választani, mivel úgyis szervezetként vagyok bejelentkezve.

Ebben az esetben a rendszer betölti a meghatalmazó (cég vagy egyéni vállalkozó) adatait, nekünk pedig a meghatalmazottra vonatkozóan a saját természetes személyre vonatkozó adatainkat kell feltölteni (egyéni vállalkozó a saját adatait, cég esetében a bejelentkezett ügyvezető személy adatait). Miután értelemszerűen kitöltöttük az adatokat, a meghatalmazottat hozzá kell adni a meghatalmazás nyomtatványhoz. Ha ez megtörtént, akkor kapunk egy összefoglalást a meghatalmazó és a meghatalmazott adataival.

Olvasói visszajelzés alapján, abban az esetben, ha a lakcímkártyán a születési helynél látunk kerület jelzést (akár római, akár arab számmal), akkor azt is fel kell tüntetni pontosan a kártyán szereplő módon. Ellenkező esetben hibaüzenetet kapunk, és a rendszer nem enged tovább.

okirkapu-meghat1

Tovább” gombra kattintva állítsuk be, hogy a meghatalmazás hatályának kezdete: „azonnal”, vége pedig: „visszavonásig„. Továbblépve újra egy összefoglalás következik, ahol ha mindent rendben találunk, akkor létrehozhatjuk a meghatalmazást. Erről is kapunk visszaigazolást, mely letölthető, illetve az ügyfélkapus tárhelyünkre is érkezik róla értesítés.

OKIRkapu regisztráció EPR adatszolgáltatáshoz: 2. lépés – KÜJ szám igénylés

Határozottan haladunk a tényleges regisztráció felé, de előbb még KÜJ számot kell igényelnünk. Ezt már az OKIRkapu felületén tudjuk megtenni. Lépjünk be szintén ügyfélkapus azonosítással a következőn:

https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/

Válasszuk a „KÜJ igénylés” gombot. A megjelenő lapon látjuk a vállalkozásunk adatait egy kis táblázatban, kattintsunk rá a sorra. Egy sárga figyelmeztetést kapunk, hogy biztos feladjuk a KÜJ igénylést? Kattintsunk az „Igénylés feladása” gombra, mely nem azt jelenti, hogy feladjuk a KÜJ igénylési folyamatot, hanem pont azt, hogy megigényeljük (nekem szoknom kellett a megnevezéseket ezen a felületen…).

okir-kuj-szam-igenyles-rakerdezes

Zöld fejléces ablakban jelzi a rendszer, hogy pár percen belül megérkezik a kért KÜJ szám. Tapasztalatom szerint azonnal megképződik, kezdődhet a tényleges regisztráció 🙂 A tárhelyre is fog érkezni róla igazolás, de a rendszer tudni fogja a KÜJ számunkat, nem kell kézzel berögzíteni.

OKIRkapu regisztráció EPR adatszolgáltatáshoz: 3. lépés – a tényleges nyilvántartásba vételi kérelem

A most következő példában a csomagolás miatti regisztrációt mutatom be. Ezt a jelen útmutató alapján bárki el tudja végezni. Vannak olyan termék körök, amelyekhez plusz adatokra is szükség van / lehet, ezekre nem térek már ki részletesen.

A KÜJ szám igénylése után újra a kezdő képernyőre kerülünk, ahol az „Új OKIRkapu bejelentkezés„-t válasszuk. A következő képernyőn mi, mint adatszolgáltató ügyfél (tehát a vállalkozásunk) adatai szerepelnek, és automatikusan kitöltésre kerülnek a főbb adataink (a KÜJ szám is). Tovább lépve ki kell választani az adatszolgáltatás típusát. A 3 pontra kattintva ez a táblázat fogad, válasszuk a pirossal bekeretezett pontot.

okir-adatszolg-valasztas

A fenti pontot kiválasztva a következő képernyő fogad bennünket:

Haladjunk tovább. Most egy „Új adatcsomag” létrehozására van szükségünk.

okir-uj-adatcsomag

A következő képernyőn automatikusan megjelenik, hogy az érvényesség a tárgynap lesz. Figyelmeztetést is kapunk, hogy az űrlapot a tárgynapon be is kell küldeni. A „Rendben” gomb megnyomásával tovább haladhatunk. Ekkor egy áttekintő részhez érkezünk, ahol az 1. pontot, a „Gyártói nyilvántartásba vételt” kell választani.

okir-attekinto

A vállalkozásra vonatkozó adatok egy részét behozza a felület, de az adószámot, a közösségi adószámot, a cégjegyzék számot (egyéni vállalkozó esetén a nyilvántartási számot) nekünk kell megadni. A kapcsolattartó személy adatait is ki kell tölteni. Beosztáshoz ügyvezetőt vagy egyéni vállalkozót írunk be, attól függően mi a titulusunk.

A telefonszám trükkös: NEM az oldalon példaként mutatott formátumban fogadja el, hanem a következő módon: +36 20 123-4567. Elárulom, kb 5 variációban próbáltam ki, mire rájöttem, hogyan fogadja el…

Körforgásos termékek kiválasztása

Mentés után tudjuk megadni a körforgásos termékeket, mely a felső menüsorból érhető el:

okir-korforgasos-termekek

Rövid tájékoztató szöveg után a bal alsó részen válasszuk az „Új termék„-et. A körforgásos terméket a 3 pontra kattintva megnyíló táblázatból tudjuk kiválasztani. Ha csomagolás miatt vagyunk kötelezettek, akkor a képen látható 1.1 pontot válasszuk. A teljesítés módja pedig „kollektív” legyen.

okir-uj-korforgasos-termek

A mentésre kattintva egy táblázatban látjuk, hogy a csomagolás ki van választva. Amennyiben egyéb termék tekintetében is kötelezettek vagyunk, akkor újra az „Új termék” gomb megnyomásával további termékeket tudunk hozzáadni a listához. Amikor végeztünk a termékek kiválasztásával, akkor szintén a felső menüben keressük meg az Adminisztráció -> Ellenőrzés / Beküldés lehetőséget.

okir-regisztracio-epr-adatcsomag-ellenorzes

Ellenőrzés” futtatása eredményeként, amennyiben az adatcsomag nem tartalmaz hibát, visszajelzést kapunk, hogy beküldhető. Ekkor a „Beküldés” gombbal tudjuk a Hatóság részére megküldeni a nyilvántartásba vételi kérelmünket (adatcsomagunkat). Egy összefoglaló kis táblázatot kapunk arról, hogy az adatcsomag „beküldött” státuszú.

Visszaigazolások

Ha ezek után felkeressük a Tárhelyünket, akkor a következő üzenetek fognak várni ránk:

okirkapu-regisztracio-epr-tarhely-uzenetek

Ezekből két fontos van, amit érdemes is elmenteni: az egyik a KÜJ számunk igazolása, a másik pedig, hogy a regisztrációs adataink bekerültek az OKIR rendszerbe.

okirkapu-regisztracio-epr-visszaigazolas

Remélem a fenti részletes útmutató alapján mindenkinek sikerül elvégeznie az OKIRkapu regisztrációt az EPR adatszolgáltatáshoz. A negyedéves EPR bevallásról pedig készült egy technikai lépésről-lépésre útmutató.

Ha érdekelnek hasonló, a könyvelők mindennapi életében előforduló témák, akkor szemezgess további írásaimból, vagy kövesd Facebook oldalamat.

Hasonló bejegyzések

Hozzászólások

  1. Nagyon köszönöm ezt az összefoglalót, így könnyű volt regisztrálni. Rengeteg időt és bosszúságot megspóroltál szerintem nagyon sokunknak, nagyon hálás vagyok!

  2. Nagyon köszönöm. Fél napi munkámat megspórolta ezzel a részletes útmutatóval.

      1. Óriási segítsek volt! Nagyon köszönöm!!! Most már csak az adatazolgaltatashoz a kitoltendo nyomtatványt kellene megtalalnom…

          1. Nagyon szépen köszönöm! Enélkül valószínűleg az elmegyógyintézetben töltöm már az estét! KÖSZÖNÖM!!!! KÖSZÖNÖM!!!! KÖSZÖNÖM!!!!! A bevallás készítéséről van esetleg valakinek érdemi infója?

  3. Hálásan köszönöm. Ez volt a legértelmesebb leirás amit valaha láttam.

    1. Örülök, hogy sikerült „felhasználóbarát” leírást készítenem 🙂

  4. Kedves Klára! Nagyon szépen köszönöm,hogy az egyszerű emberek nyelvén így leírtad és ennek segítségével könnyen tudtam regisztrálni. Nagyon köszönöm.Örök hála érte.

  5. Szia. Kérdésem az volna , hogy csomagoás EPR kötelezettnek kell-e hulladékgazdálkodási felügyeleti dijjat fizetni .

    1. Tudomásom szerint erre nem vonatkozik a hulladékgazdálkodási felügyeleti díj.

      1. Köszönom a segitséget . Érthetö proffesszionális EPR levezetés .

  6. Nagyon köszönöm, az útmutatás alapján egyszerűen ment a regisztráció. 🙂

    1. Örülök, hogy sikerült. A bevallásról is készülök egy írással hamarosan.

  7. Kedves Klára! Nagyon köszönöm ezt és a Mohu-t is. Nagyon alapos munka hibátlanul sikerült ez alapján. 🙂

    1. Örülök, hogy sikerült. Készülök a bevallásról is ugyanilyen technikai jellegű útmutatóval.

    1. Szívesen. Hamarosan a bevallás elkészítéséről is közzé teszek egy hasonló útmutatót.

  8. Kedves Klára ! Nagyon-nagyon szépen köszönöm az önzetlen segítséget 🙂 !

  9. Amikor az Iparkamarától kapom meg levélben ezt a linket, mint segítséget és sikerül végighaladni ezen a bürokratikus, ésszerűtlen (ezek voltak a kultúrált jelzők, a többit hagyjuk) valamin, akkor csak azt tudom mondani, hogy: Köszönöm!

  10. Köszönjük a sok segítséget! Mindent elvégeztünk, regisztráltunk, bevallottunk, viszont a visszaigazoló értesítés nem a cég tárhelyére hanem a meghatalmazó ügyvezető tárhelyére érkezik. Mi lehet a gond? Köszönöm a segítséget!

    1. Ez valószínűleg kézbesítési szabály lesz. A NAV esetében is, ha pl. a meghatalmazott könyvelő EV-ként dolgozik és egy cég bevallását a saját ügyfélkapuján küldi be (tehát nem a cég cégkapuján), akkor az elfogadó nyugta sem a cég cégkapujára érkezik, hanem a beküldő könyvelő EV tárhelyére.

  11. Elképesztő, hogy ilyen adminisztrációs tortúrán kell keresztülmenni azért, hogy utána megint megsarcoljanak, amikor így is katasztrofális a gazdasági helyzet… Mindenesetre hasznos volt az útmutató, enékül biztos,hogy nem sikerült volna.

    1. Sajnos nem egyszerű… 🙁 remélem a bevallást is sikerült benyújtani.

  12. Kedves Klára! Nagyon köszönöm a hasznos segítséget! Csak egy problémám van. Nekünk a behozott áruval papírdoboz csomagolóanyag érkezik, ami nincs benne a rendszerben… Csak a műanyag, fa, stb. A papírt (hullámkarton) hol találom? A Mohu.hu-n volt ilyen kategória, itt nincs. Vagy elkerülte a figyelmemet? Kérem, esetleg ebben tudna segíteni? Nagyon hálás lennék… További jó munkát kívánok! És még egyszer köszönöm!

    1. A KF kód kiválasztásnál a 11 csomagolás alábontásakor a 20-as a hullámpapír, vagy a 21-es a nem hullámpapír jellegű karton.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .