|

Biztosítási jogviszony lekérdezése

biztositasi-jogviszony-lekerdezese-kiemelt

Az elektronikus ügyintézési lehetőségek bővülésével ma már mindenki számára elérhető a biztosítási jogviszony lekérdezése. Számos esetben szükségünk lehet ennek ellenőrzésére: egyrészről saját magunk miatt, hogy tudjuk, a munkáltatónk eleget tett bejelentési kötelezettségének, vagy esetleg az orvosnál „piros” a lámpánk, pedig tudomásunk szerint rendezett a biztosításunk. Mindezeken felül pedig egyre többször bizonyos állami támogatások feltétele a meghatározott idő óta fennálló biztosítási jogviszony, amit előzetesen itt ellenőrizhetünk. Ehhez pedig semmi másra nincs szükség, mint ügyfélkapus azonosításra. Lássuk ennek menetét lépésről lépésre.

Biztosítási jogviszony lekérdezése a NEAK oldalán

Első lépésként keressük fel a https://ugyfelkapu.neak.gov.hu oldalt. Ügyfélkapus azonosítást követően a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő felületére érkezünk.

Biztositasi-jogviszony-lekerdezese-kau
biztositasi-jogviszony-lekerdezese-belepes

A nyitólap bal oldalsávjában válasszuk ki a „Biztosítási jogviszony” menüpontot.

biztositasi-jogviszony-lekerdezese-neak

Az adatok betöltése eltarthat akár néhány percig is, illetve első belépéskor kérheti a rendszer a TAJ számunkat. Miután a kérés feldolgozásra került, megkapjuk a NEAK-nál nyilvántartott biztosítási jogviszonyainkat. Fontos, hogy nem csak a jelenlegi jogviszonyunk szerepel a nyilvántartásban, hanem minden korábbi is. Le tudjuk ellenőrizni, hogy az adott bejelentést ki tette meg, milyen FEOR-ral, illetve mi volt a jogosultság kezdete és vége. Értelemszerűen a jelenleg fennálló biztosítási jogviszony lekérdezésének sorában a jogviszony vége mező üres.

neak-jogviszony-lista

A jobb felső sorban található PDF ikonra kattintva a kapott lista letölthető. Érdemes időről időre elvégezni a biztosítási jogviszony lekérdezését, főleg ha munkahely változás történik. Ugyanez igaz lehet olyankor is, amikor nagy rendszerbeli átállás van, mivel sajnos ilyenkor nem biztos, hogy minden adat hiánytalanul vagy helyesen kerül át egyik nyilvántartó szervtől a másikhoz.

Amennyiben eltérést tapasztalunk az általunk ismert adatokhoz képest, akkor ugyanezen a felületen az oldal alján lehetőség van az adatok eltérésének jelzésére egy formanyomtatvány segítségével.

neak-elteres-jelzese

Az üzenet elküldését követően a NEAK egyedileg kivizsgálja az esetet, és annak eredményéről ügyfélkapu tárhelyünkre tájékoztatást küld. Ez jellemzően néhány hét alatt megtörténik. A tájékoztatást követően pedig még van némi átfutási idő (jellemzően 30 nap), mire a NEAK felületén is frissülnek az adatok.

Bár a fent bemutatott lekérdezés NEM könyvelői feladat, de azt gondolom, hogy mindenki számára fontos 🙂 A könyvelő feladatairól szóló írásomat is érdemes elolvasni.

Ha érdekelnek hasonló, a könyvelők mindennapi életében előforduló témák, akkor szemezgess további írásaimból.

Similar Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .