|

Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazás létrehozása

rendelkezési nyílvántartás

Tapasztalatom szerint még mindig kevesen találkoznak vele és használják rendszeresen az RNY-t, azaz a Rendelkezési Nyilvántartást. 2024-től biztos sokan kényszerülünk erre a felületre és muszáj lesz vele összebarátkoznunk. Ennek apropója, hogy a SZÜF felületen beadandó pénzbeli ellátások igényléséhez a Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazás létrehozása szükséges.

Aki egyéni vállalkozóként saját magának szeretne táppénzt vagy egyéb pénzbeli ellátást igényelni annak jó hír, hogy önmagára nem kell meghatalmazást beadnia.

Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazás indítása

Ahogy a NAV-os UJEGYKE -nél, vagy az OKIRkapuhoz tartozó meghatalmazásnál is már megszokhattuk, az RNY-ben a meghatalmazás bármelyik fél által indítható:

  • amennyiben az ügyfél meghatalmazóként (pl. cég ügyvezetője, vagy egy egyéni vállalkozó) indítja, a létrehozással azonnal hatályos is lesz a meghatalmazás
  • meghatalmazottként (könyvelőként) indítva a folyamatot, azt a meghatalmazónak (ügyfél) jóvá kell hagynia ahhoz, hogy életbe lépjen.

Bárki is indítja a meghatalmazást, a kezdeti lépések megegyeznek.

1. belépés és RNY kapcsolattartási rendelkezés, ha még nem történt

Keressük fel a https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ oldalt, és ügyfélkapus azonosítással lépjen be az a személy, aki a meghatalmazást indítja (könyvelő / bérszámfejtő vagy az ügyvezető / egyéni vállalkozó). Amennyiben korábban nem tettünk „kapcsolattartás”-i rendelkezést , erről figyelmeztetést kapunk, melyet a következő oldalon megtehetünk. Ha már korábban megadtunk kapcsolattartási formát, akkor lépjünk a 2. ponthoz.

RNY-kapcsolattartas

Vérmérseklettől függően kiválaszthatjuk hogy minden szerv és piaci szereplő esetén elektronikus kapcsolattartást szeretnénk, vagy csak pl. az államigazgatási szervekkel és helyi önkormányzatokkal. Az „Elektronikus kapcsolattartási módok” lenyíló menünél még be kell pipálni, hogy a KÜNY tárhellyel rendelkezünk, és azt fogjuk használni az elektronikus kapcsolattartásra. „Mentés” után tájékoztatást kapunk, hogy mindezek rögzítésre kerültek.

2. lépés: szervezet azonosítása

Most kell beazonosítani azt a szervezetet, akinek a nevében eljárunk. Ehhez a bal oldali menüben válasszuk a „Szervezet azonosítás”-t, adjuk meg a szervezet adószámát, pipáljuk be, hogy hozzájárulunk a képviseleti jogosultság ellenőrzéséhez, végül kattintsunk az „Azonosítás”-ra.

rendelkezesi-nyilvantartasban-meghatalmazas-szervezet-azonositas

Az adószám megadása során a következőképpen kell eljárni:

  • Amennyiben könyvelőként (meghatalmazott) indítjuk a meghatalmazást:
    • ha egyéni vállalkozóként könyvelünk, úgy a könyvelő mint természetes személy lesz a beazonosított szervezet (Könyvelő adóazonosító jelét(!) adjuk meg)
    • ha a könyvelő gazdasági társasági formában működik (Bt, KFT), akkor a könyvelő a saját cége ügyvezetőjeként van belépve, és a saját könyvelő cégét kell mint szervezet beazonosítani a cég adószámának megadásával. Ebben az esetben a meghatalmazott a könyvelő cége lesz (pl. Könyvelő KFT)
  • Ha az ügyfél (meghatalmazóként) hoz létre a Rendelkezési Nyilvántartásban meghatalmazást, akkor:
    • ha az ügyfél egyéni vállalkozó, akkor az ő szervezete a saját egyéni vállalkozása, amely meghatalmazóként van jelen a folyamatban, így a saját EV adószámát adja meg
    • ha az ügyfél, a saját cége képviseletében (ügyvezetőjeként) lépett be, akkor a saját cége (Ügyfél KFT) lesz a szervezet, aki a meghatalmazó szerepkörében van, ezért a cég adószámát kell megadnia.

Amennyiben a saját szervezetünkre korábban nem tettünk még „Szervezeti kapcsolattartás”-ra vonatkozó rendelkezést, akkor erről figyelmeztetést kapunk. Azonnal meg is tehetjük. Pipáljuk be, hogy elektronikus elérhetőség a #cegkapu, vagy egyéni vállalkozó esetében a KÜNY-tárhely (első pipálási lehetőség). Emellett adjuk meg a képernyő alján az értesítési email címet, és „Mentés”.

kapcsolattartasi-rendelkezes

Tehát ezt csak egyszer kell megtenni, amennyiben pl. könyvelőként már ezt korábban megtettük, akkor a szervezet azonosítását követően azonnal az alábbival folytathatjuk.

3. lépés a tényleges meghatalmazás elkészítése, hogy a táppénz igénylése 2024-től biztos beadható legyen

Újra a bal oldali menühöz visszatérve a nevünk alatt már megjelenik az a szervezet, akinek a nevében el szeretnénk járni. Az alábbi képen én, mint egyéni vállalkozó vagyok a beazonosított szervezet. Válasszuk az „Új rendelkezést” . A felső menüben érdemes az „egészségbizt” szóra rákeresni, így szűkül a választható ügyek száma. Válasszuk az „Egészségbiztosítási ügyek”-et.

tappenz-igenylese-2024-ugykatalogus

Válasszuk ki, hogy meghatalmazóként vagy meghatalmazottként szeretnénk indítani az ügyet. A saját adataink megjelennek, és a másik fél adószámát a „Szervezet” fülön kell megadni, majd a bal alsó sarokban a (meghatalmazott / meghatalmazó)„Hozzáadás”-ra kattintva megjelennek az adatai.

rendelkezesi-nyilvantartasban-meghatalmazas-kerelem

„Tovább” haladva pipáljuk be, hogy a meghatalmazás kezdete azonnali, és visszavonásig érvényes. Ezután egy áttekintő oldalra jutunk, ahol ha minden rendben van, akkor „Létrehozás” gomb megnyomásával végeztünk.

Figyelem! A meghatalmazás csak akkor lesz azonnal hatályos, amennyiben azt a meghatalmazó indította. Amennyiben könyvelőként és meghatalmazottként lett indítva a fenti folyamat, akkor azt a meghatalmazónak el kell fogadnia.

Nézzük hogyan!

4. lépés: a Rendelkezési Nyilvántartásban létrehozott meghatalmazás jóváhagyása, ha azt a meghatalmazott indította

Ügyfelünknek ebben az esetben be kell lépnie a saját ügyfélkapus azonosításával az RNY-be, és a könyvelő által előkészített meghatalmazást el kell fogadnia.

Ehhez a bal oldali menüben az ügyfél kiválasztja a „Szervezet azonosítás”-t, megadja a saját szervezetének adószámát (EV vagy cég), bepipálja, hogy hozzájárul a képviseleti jogosultság ellenőrzéséhez, végül rákattint az „Azonosítás”-ra.

Ha szükséges, neki is meg kell adnia a „Szervezeti kapcsolattartás”-ra vonatkozó rendelkezést (lásd fentebb).

Ha beazonosította magát a szervezetet, akkor láthatja, hogy jóváhagyásra váró rendelkezése van.

rendelkezesi-nyilvantartasban-meghatalmazas-jovahagyasra-var

A következő képernyőn megjelennek a jóváhagyásra váró rendelkezések. A lista alján látjuk a meghatalmazás azonosító számát, és meg is tekinthetjük a meghatalmazást. „Jóváhagyás” után, és a szándék megerősítését követően eltűnik a listából a jóváhagyásra váró meghatalmazás. Későbbiekben a bal oldali menüben a Szervezet rendelkezései -> RNY-ben tett rendelkezések alatt található meg.

Következő cikkemben a táppénz igénylés folyamatát fogom bemutatni.

Ha érdekelnek hasonló, a könyvelők mindennapi életében előforduló témák, akkor szemezgess további írásaimból, vagy kövesd Facebook oldalamat.

Heti rendszerességű hírlevelemben pedig további rövid érdekességek, figyelemfelhívó gondolatok szerepelnek. Iratkozz fel, ha nem szeretnél lemaradni róla! Egy meglepetés ajándék is vár rád 🙂

Hasznosnak találta? Támogassa heti rendszerességű hírlevelem, hogy továbbra is értékes tartalmakat készíthessek Önöknek!

Similar Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.