Táppénz igénylése 2024-ben
Az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások, így pl. a táppénz igénylése 2024. január 1-től a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkezők esetében is kizárólag elektronikusan nyújthatók be. Ezek a foglalkoztatók, az egyéni vállalkozók, a mezőgazdasági őstermelők igénybejelentésüket kizárólag SZÜF-ön (személyre szabott ügyintézési felületen) közzétett űrlap alkalmazásával teljesíthetik. Az ÁNYK-ból beküldött nyomtatványokat ezen időponttól az egészségbiztosító nem fogadja be.
Érintett pénzbeli ellátások
A kizárólag az egészségbiztosító által rendszeresített űrlap alkalmazásával igényelhető ellátások:
- csecsemőgondozási díj (CSED)
- örökbefogadói díj
- gyermekgondozási díj (GYED)
- táppénz
- baleseti táppénz
- a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátás iránti kérelem
Az Államkincstár honlapján szereplő tájékoztatás alapján átmenetileg a korábban az egészségbiztosítónál megtett regisztrációk is érvényben maradnak. Mivel arról nem szól a tájékoztató, hogy ez meddig marad fenn, így én javaslom, hogy az idei első pénzbeli ellátás igénylése előtt készítsük el a Rendelkezési Nyilvántartásban a meghatalmazást, melyről szintén készítettem részletes leírást. Szerencsére az RNY-ben tett meghatalmazás azonnal érvényes lesz, így én mindig csak az adott ügyfélre vonatkozó első igénylés előtt intézem.
A továbbiakban az egyszerűség kedvéért táppénz igénylés elnevezést fogok használni, de minden más korábban felsorolt pénzbeli ellátásra is ugyanúgy vonatkoznak a leírtak.
Táppénz igénylése 2024-től már csak az új felületen érhető el
A magyarorszag.hu -> egészségügy -> egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai menüben érhető el az igénybejelentés űrlapja. A kitöltéshez a nyomtatvány elnevezése: EB_IGBEJ_01 (<- innen kattintással közvetlenül megnyithatod).
A folyamatosan fennálló keresőképtelenség esetén a következő nyomtatványt kell beadni: EB_FOLYKK_01 (<- innen kattintással közvetlenül megnyithatod). Jelen cikkben erről nem írok külön, egy dolog viszont fontos: szükség van hozzá az előzményként benyújtott igénylés ügyazonosító számára. Ezt akkor küldik meg, amikor elkezdődik a feldolgozás.
Ha a táppénz még ÁNYK-s nyomtatvány benyújtásával lett igényelve, akkor csupa nullával kell feltölteni.
Az egyéni vállalkozó saját táppénz igénylése 2024 előtt úgy történt, hogy meg kellett hatalmaznia önmagát az egészségbiztosító által rendszeresített nyomtatványon, hogy beadhassa a saját pénzbeli ellátásra vonatkozó igényét.
Ebben az egy esetben egyszerűsítés történt abban a tekintetben, hogy a SZÜF felület használatához az egyéni vállalkozónak saját magát NEM kell meghatalmaznia.
Ügyintézés indítását követően (vagy még előtte) szükséges az ügyfélkapuval történő bejelentkezés.
1. lépés: Milyen minőségünkben adjuk be az igénylést?
Mielőtt megkezdjük az űrlap kitöltését, válasszuk ki, hogy milyen minőségben járunk el.
- „Természetes személyként” válasszuk abban az esetben, ha:
- Az egyéni vállalkozó önmagára, vagy saját alkalmazottjára kívánja beadni az igénybejelentést
- A könyvelő egyéni vállalkozóként könyvel akár egy másik egyéni vállalkozónak, akár egy cégkapu használatára kötelezett gazdálkodó szervezetnek (Bt, Kft, Rt). Ekkor az RNY meghatalmazás során is a meghatalmazott szervezetként a könyvelő egyéni vállalkozása lett megadva.
- „Cégkapuról” lehetőséget kell választani, ha:
- A könyvelő a saját könyvelő cégének cégkapujáról, mint meghatalmazott fogja benyújtani az igénybejelentést. Ebben az esetben az RNY meghatalmazást is úgy kellett kitölteni, hogy az ügyfél (aki lehet EV, vagy cég, vagy egyéb szervezet) a könyvelő cégét hatalmazta meg.
- Az igénybejelentésben érintett cég a saját cégkapuján keresztül nyújtja be az igénylést (pl. a könyvelő cég saját alkalmazottjának igényel táppénzt)
- Ha könyvelőként cégkapu ügykezelők is vagyunk, akkor ügyfelünk adószáma + a saját ügyfélkapus adataink megadásával is benyújthatjuk az igényléseket, mint cégkapu ügykezelők. Ebben az esetben nincs szükség külön RNY-ben rögzített meghatalmazásra 🙂
- „Hivatali Tárhelyről” történő benyújtásról nem írok, mert a KKV-kat ez nem érinti.
1/A: Előlapon történő jelölések, ha a táppénz igénylése „természetes személy” meghatalmazott által kerül benyújtásra
A választást követően a „Tovább” gomb megnyomása után az igénybejelentő űrlapot látjuk, ami a beküldő természetes személy azonosító adatait feltölti (aki belépett az ügyfélkapus azonosítókkal). A képviseletre vonatkozó adatoknál ki kell választani, hogy saját nevünkben járunk el vagy meghatalmazottként. A lenti képen látható jelölést kell alkalmazni, ha belépve az egyéni vállalkozó saját magára fog táppénz igénylést beadni.
Amennyiben meghatalmazottként járunk el, akkor a 2-ik pontot jelöljük, válasszuk azt, hogy meghatalmazottként járunk el a Rendelkezési Nyilvántartásban tett meghatalmazás alapján, és adjuk meg a rendelkezés azonosítóját.
Tipp: amennyiben a meghatalmazást nem mentettük el magunknak, az RNY-ben visszakereshető (RNY bejelentkezés -> szervezet azonosítás -> bal oldali menü -> szervezetre vonatkozó rendelkezések)
Ez a kis kitérő után folytassuk a nyomtatvány előlapjának kitöltését. El kell fogadni a Magyar Államkincstár Általános Adatkezelési és Adatvédelmi Tájékoztatóját. Viszont ezt elolvasni NE akarjuk, ugyanis rákattintva (a cikk írásának időpontjában) a következő üres oldal fogad bennünket ezzel a tájékoztatóval:
1/B: A táppénz igénylése nyomtatvány előlapján történő eltérő jelölések cégkapuról történő benyújtáskor
Amennyiben a saját könyvelő cégünk a meghatalmazott, akkor válasszuk az ügyindítás során, hogy cégkapuról indítjuk a táppénz igénylést, és adjuk meg a SAJÁT cégünk adószámának az első 8 számjegyét. Tehát NEM az ügyfél adószámát kell megadni, akinek a nevében eljárunk!
Kivéve, ha cégkapu ügykezelők vagyunk: ebben az esetben cégkapuról indítva és az ügyfél adószámát adjuk meg, és lejjebb már azt jelöljük, hogy NEM meghatalmazottként járunk el…
A következő képernyőn a belépett természetes személy adatai itt is megjelennek, de a beküldő cég adatainál a meghatalmazott Könyvelő cég adószámának végét (pl. xxxxxxxx-2-03) nekünk kell beírni, akárcsak a cég rövid nevét. Ezután itt is jelölni kell, hogy meghatalmazottként járunk-e el, megadjuk a meghatalmazás módját, és az RNY meghatalmazás azonosítóját.
2. lépés: táppénz igénylő nyomtatvány kitöltése (Előlap 2. oldal)
Igénybejelentés elnevezésű nyomtatvány nyílik meg. A SZÜF felületen ugyanez lesz az elnevezés akkor is, ha egyéni vállalkozóra vonatkozik az igénylés, és akkor is, ha egy munkaviszonyban álló személynek igénylünk pénzbeli ellátást. A kitöltésre vonatkozó anomáliákat, trükköket folyamatosan írom majd 🙂
Frissítés: 2024. áprilistól van lehetőség xml-ben adatot feltölteni, és akkor nem kell kézzel tölteni a nyomtatványt. A bérprogramok többsége elkészítette már ezt az adatfeltöltési lehetőséget.
Mindjárt itt az első: NE a foglalkoztató nevének kitöltésével kezdjünk! Először az igénybejelentésnél keressük meg azt a pontot, hogy „Kinek a kérelme kerül benyújtásra?”
Ez azért fontos, mert ha a nyomtatvány tetején kezdjük a kitöltést, akkor a fenti menüből történő kiválasztás után az első sorban szereplő foglalkoztató / egyéni vállalkozó neve kitörlődik…
A foglalkoztató / egyéni vállalkozó adatai már az általunk képviselt ügyfél adataival kerül kitöltésre.
Amennyiben egyéni vállalkozóként a saját kérelmünket adjuk be (tehát pl. én mint könyvelő EV voltam beteg, és magamnak igénylem a táppénzt), akkor:
- a foglalkoztatónál beírja a nyomtatvány a nevünket, de az adószámot, és a cím adatokat kézzel kell berögzíteni.
- automatikusan kitöltésre kerülnek az egyéni vállalkozó (őstermelő) természetes személy adatai
- megismétlődik mint kérelmező adatai, ahol már ki kell egészíteni az adatokat az adóazonosító jellel, lakóhellyel (mert ugye eltérhet az EV székhelyétől) és az elérhetőséggel (telefon, email).
Ha NEM a saját igénylésünket adjuk be (tehát meghatalmazottként járunk el), akkor 3x (!) kell begépelnünk az EV ügyfelünk adatait 🙁
- mint foglalkoztató / egyéni vállalkozó adatai
- egyéni vállalkozó természetes személyazonosító adatai
- kérelmező adatai
Amennyiben akár EV, akár cég foglalkoztatottjáról van szó, akkor már „csak” a cég adatait és a munkavállaló / társas vállalkozó adatait, mint kérelmezőét kell 1-1 alkalommal begépelni.
Bárhol, ahol dátumot kell megadni, az be is lehet gépelni, viszont a dátum végére kell tenni egy pontot: ÉÉÉÉ.HH.NN. az elfogadott formátum.
Lépjünk át a következő oldalra.
Táppénz igénylés – Kérelem nyomtatvány
Végre ismerős kérdésekkel találkozunk:
- Jogviszony típusa: amit az ÁNYK-ban is megszoktunk, csak itt mivel nincs külön EV-kre és külön foglalkoztatottakra vonatkozó nyomtatvány, mindent ebből a legördülő listából tudunk kiválasztani
- Igényelt ellátás: értelemszerűen ki kell választani
- Akkor jelenik meg, ha méltányossági ellátást szeretnénk beadni. Ekkor a kérdés: „Társadalombiztosítási kifizetőhelyet működtető foglalkoztató kíván méltányossági kérelmet benyújtani?”
- Folyósításra vonatkozó kérdés (bankszámlára vagy postacímre), és a választásnak megfelelő adatok megadása
- Biztosításra vonatkozó adatok (kezdete, ha megszűnt, akkor a vége is)
- Táppénz megállapításához szükséges adatok megadása.
Amennyiben több igazolásunk van, akkor minden igazolást külön sorban rögzítsünk. Plusz sorokat a következő módon tudunk beszúrni: az első sorban a dátum mezőn állva megjelenő zöld hátterű nyílra kattintva új sort tudunk hozzáadni.
A 6.9 pontban szerepel a betegszabadságra vonatkozó kérdés. A nyomtatvány kitöltése során itt találkoztam az első könnyebbséggel: nem kell felsorolni a tárgyévben igénybevett betegszabadság napjait, csak az utolsó napot. Ugyanakkor ha rosszul számoltunk, kontroll sincs a folyósító szerv részéről… szóval az örömbe némi üröm is vegyül…
Az ellátás megállapításához szükséges további adatokat értelemszerűen kell kitölteni. Ha valamire az „igen” válasz kerül jelölésre, akkor megjelennek a részletesebb adatokat kérő sorok almenüi.
A tárgyévi és megelőző évben jövedelemmel el nem látott időszakok esetében ugyanúgy tudunk plusz sort beszúrni, ahogy a keresőképtelenség időtartamánál mutattam (zöld hátterű nyíl)
A táppénz igénylése 2024-ben sem működik még csatolmányok nélkül…
Már csak a kérelemhez csatolandó dokumentumok feltöltésére van szükség. Adott típusú nyomtatványt a megfelelő típushoz tartozó mezőre kattintva tudjuk feltölteni. Hiába szeretnénk több orvosi igazolást felcsatolni, azt csak egyesével lehet: egyet csatolunk, majd az ablak bezárása nélkül az „új fájl csatolásá”-t választjuk. Az ablakot csak akkor zárjuk be, ha az összes adott típusba tartozó dokumentumot feltöltöttük.
Ha mindent csatoltunk, akkor a felső menüsorban válasszuk az „Ellenőrzések futtatásá”-t. Ha nincs hiba, akkor beküldhető az igénylés. Előtte le szoktam magamnak menteni PDF-ben, de ha ez elmarad, akkor még a beküldés visszaigazolásakor megjelenő képernyőn is letölthető. Sajnos ezen a felületen a táppénz igénylése 2024 -ben indult és már meg is változott…. lejjebb leírom ezt is.
„Beküldés” gombot ne keressünk…ezt találjuk helyette: „Kitöltés befejezése” . Megnyomása után a mellékleteket még egyesével hitelesíteni kell, majd a „Beküldés folytatása” gomb megnyomása után történik meg a tényleges beküldés. Ha mindent sikeresen hajtottunk végre, akkor a következő képernyőt látjuk:
Ehhez hasonló képernyőt már csak a folyamatos táppénz igénylés során látunk, viszont már nincs lehetőség közvetlenül a beküldött PDF letöltésére.
Tehát a „Kitöltés befejezése” után a következő képernyő fogad:
Ezen a képernyőn a letöltésnél egy krx fájlt letölthető, amiből kinyerhető a nyomtatvány PDF képe, de ez az utolsó lehetőség. A „Csomagmegtekintés befejezése” gombra kattintva léphetünk tovább. A következő képernyő csak pár másodpercre villan fel, és utána visszatérünk a kezdő oldalra.
A sikeres beküldésről 3 üzenet érkezik:
- feladási igazolás
- letöltési igazolás (ez a 2 rendszerüzenet)
- benyújtás visszaigazolása: mi ez utóbbit mentjük el az igénybejelentő nyomtatvánnyal együtt. Erről az alábbi email értesítés érkezik, és ezután tárhelyünkről le is tölthető.
A táppénz igénylése 2024-ben egyenlőre csak a nehézségeiről híresült el…
- Nagyon nehézkes a kitöltés. Ennek oka, több dologból adódik:
- ugyanazokat a dolgokat többször be kell gépelni
- a közhiteles nyilvántartásokból egyébként kinyerhető adatokat se tölti be a nyomtatvány. Pedig adószám alapján a foglalkoztató adatai, vagy TAJ szám alapján a kérelmező adatai automatikusan kitöltésre kerülhetnének.
- Míg az ANYK-ba megvolt a lehetőség, hogy külső bérprogramból adatot importáljunk, ezen felületen nincs lehetőség külső adat betöltésére. Feltöltés menüpont sincs, így még az sem működik, hogy egy előző táppénz igénylést feltöltve, néhány adatot átírva gyorsíthassuk a munkánkat.
- Ahogy más iForm nyomtatvány esetén is (pl. OHP, KSH is ezt használja), indokolatlanul nagy a betűméret, nagy monitoron is állandóan görgetni kell fel- és lefelé. Ettől átláthatatlanná válik 1-1 oldal.
- Sokszor előre kell gondolkodnunk: pl. eddig GYÁP esetében az ÁNYK-s nyomtatványban előkészített nyomtatványban volt egy fél oldalas nyilatkozat, amit a munkavállaló aláírt, és az adatai is feltöltésre kerültek benne automatikusan. Ehhez képest most egy 2 oldalas nyomtatványt kell kézzel (vagy wordben gépelve) kitölteni, és csatolni úgy, hogy a SZÜF-ös felületen is be kell írni ugyanazokat az adatokat még egyszer 🙁
- A kérelmezők által kitöltendő nyomtatványok (pl. GYÁP nyilatkozat, CSED / GYED kérelem) „elrejtve” azon oldal alján találhatók, ahol az „ügyintézés indítása” gombot találjuk. Ráadásul idén a GYÁP nyilatkozat már többször is változott…
Őszintén remélem, hogy a rendszer gyors fejlesztésen fog átesni a közeljövőben, vagy újra fogják biztosítani az ÁNYK-s beadást, mert ez a jelenlegi rendszer minimum 4-5x időráfordítást igényel 1-1 igénylés kapcsán 🙁 Frissítés: a táppénz igénylése 2024 év végére lehet, hogy eléri azt a szintet, amit elvárunk tőle, hiszen végre működik az xml feltöltési lehetőség, és a feldolgozás is.
Ha érdekelnek hasonló, a könyvelők mindennapi életében előforduló témák, akkor szemezgess további írásaimból, vagy kövesd Facebook oldalamat.
Heti rendszerességű hírlevelemben pedig további rövid érdekességek, figyelemfelhívó gondolatok szerepelnek. Iratkozz fel, ha nem szeretnél lemaradni róla! Egy meglepetés ajándék is vár rád 🙂
Tisztelt Lakatos Klára!
Mint kérelmező (áldozat) olvastam az írását és kezdem megérteni a könyvelők nehéz helyzetét az új rendszert illetően, ugyanakkor aggódalommal tölt el, hogy miként kerül kifizetésre a táppénz amely iránti kérelmet a munkáltatóm könyvelője 2023.10.01. (5hónap)többszöri beküldésére sem fogad el az egészség biztosító. Köszönöm az írását és szeretnék egy tippet kérni Öntől, mit tudok tenni? Sajnos agyvérzés és egy szívműtét után keresőképtelen voltam 5 hónapon át, ami egy család életében hosszú idő.
Üdvözlettel: Tankó Csaba
Kedves Csaba!Javasolnám, hogy próbáljon közvetlenül a Kormányhivatalnál érdeklődni, hogy adott-e be táppénz igénylést a munkáltató (könyvelője), mi okoz problémát? Rengeteg táppénzes ügyet intéztem, egy beadott kérelemre jöhet hiánypótlás, de megmondják / megírják mi a probléma…Amint az pótolva van, feldolgozzák a kérelmet, tehát nem tudom értelmezni, hogy többszöri beküldésre sem fogadják el… ráadásul ha ez ilyen régóta húzódik, akkor indítani még a régi, jól működő rendszerben kellett (volna), így nekem nem kerek a történet… 🙁